Nieuws
- 07 november 2024
Meeste elektrische zakelijke kilometers buiten de Randstad
Lees verderWerknemers die buiten de Randstad wonen, rijden het vaakst elektrisch van en naar hun werk. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsaanbieder Shuttel, die het mobiliteitsbeleid van 250.000 werknemers en 125 grote werkgevers uitvoert.
- 01 november 2024
Pleidooi om Open Charge Point Protocol als Europese standaard te accepteren
Lees verderFastned roept de Europese Unie (EU) op om het Open Charge Point Protocol (OCPP) te accepteren als de officiële standaard voor de Europese markt voor het opladen van elektrische voertuigen. Het vastleggen van een standaard is volgens het snellaadbedrijf een belangrijke voorwaarde om Europa's leidende positie in laadtechnologie en laadinfrastructuur te behouden.
- 22 oktober 2024
Data-onderzoek ANWB: ‘Grote verschillen in Europese laadtarieven’
Lees verderUit nieuw data-onderzoek van ANWB Laadpas blijkt dat er door heel Europa grote verschillen zijn in laadkosten. Nederlandse vakantiegangers die deze herfst- of komende wintersportvakantie met de elektrische auto op reis gaan, zijn volgens de belangenorganisatie het beste af met snelladen. Nederlandse laadpassen worden vrijwel altijd geaccepteerd bij snelladers, waardoor het risico op zeer dure laadsessies beperkt is en het prijsverschil met langzaam laden – afhankelijk van het land – klein is.
- 15 oktober 2024
NIPV presenteert brandveiligheidseisen voor laadpleinen bij transportbedrijven
Lees verderHet Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) heeft een document met brandveiligheidseisen gepresenteerd voor laadpleinen met elektrische voertuigen bij transportondernemingen.
- 07 oktober 2024
Vrachtwagenheffing levert 1,6 miljard euro op voor verduurzaming vervoerssector
Lees verderVan 2026 tot 2030 komt er meer dan 1,6 miljard euro beschikbaar voor de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector. Dit geld is afkomstig van de vrachtwagenheffing die ingevoerd wordt, want de netto-opbrengst wordt geïnvesteerd in de transportsector. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat, hierover: ‘Met de vrachtwagenheffing zetten we samen met de sector een belangrijke stap naar de toekomst. We investeren in innovatie en verduurzaming, zodat onze vervoerssector voorbereid is op de toekomst.’
- 02 oktober 2024
Tijdsblokgebonden contracten oplossing voor laden elektrische vrachtwagens
Lees verderBij het opladen van elektrische voertuigen bij bedrijven kan netcongestie een beperking zijn. Om die reden wordt hard gewerkt aan diverse mitigerende maatregelen. Hoe effectief en kansrijk zijn die oplossingen? In opdracht van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) onderzocht CE Delft 6 concrete praktijkcases. Conclusie: tijdgebonden contracten lijken een cruciale schakel om meer capaciteit beschikbaar te maken. Verder kunnen batterijen fungeren als tijdelijke oplossing.
- 01 oktober 2024
Provincie Limburg investeert in laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens
Lees verderDe Provincie Limburg heeft een belangrijke stap gezet in de ondersteuning van de elektrificatie van vrachtvervoer. Gedeputeerde Staten hebben besloten om cofinanciering beschikbaar te stellen voor het project ‘Elke E-truck verdient een lading’. Dit project moet bijdragen aan de realisatie van een E-truck parking in Limburg.
- 30 september 2024
Schiphol krijgt slim laadplein voor elektrische voertuigen
Lees verderSchiphol en BAM hebben het contract ondertekent voor de eerste fase van de ontwikkeling van een slim laadplein. Dit is onderdeel van het convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’ waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de missie van Schiphol om de meest duurzame luchthaven ter wereld te worden.
- 12 september 2024
Rapport: overvol stroomnet kost tot wel 35 miljard aan economische groei
Lees verderHet overvolle stroomnet kost de BV Nederland tot wel 35 miljard euro. Per jaar. Dat gigantische bedrag zit 'em in bedrijven die niet kunnen uitbreiden, de haperende woningbouw en wind- en zonneparken die niet aangesloten kunnen worden.
- 10 september 2024
Slim laden kan pieken in stroomverbruik elektrische auto’s halveren
Lees verderDoor de laadsnelheid van elektrische auto’s in de avonduren te verlagen, wordt de belasting van het lokale elektriciteitsnet fors beperkt. Slim laden vermindert de avondlaadpiek met 35 tot 49 procent. Dit blijkt uit een Slim Laden-proef van Vattenfall, ElaadNL, Enexis en de provincies Noord-Brabant en Limburg in 6 gemeenten.