Nieuws
- 04 december 2024
Amsterdam start klushub en geeft adviessubsidie voor uitstootvrije zone
Lees verderAmsterdam voert op 1 januari 2025 de uitstootvrije zone waardoor de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s de zone binnen de S100 niet meer in mogen. Voor nieuwere voertuigen gelden overgangsregels. Omdat sommige ondernemers nog niet volledig voorbereid zijn, biedt de gemeente per direct ondersteuning om de overstap naar uitstootvrij vervoer haalbaar te maken.
- 30 november 2024
Elektrische deelauto’s Utrecht gaan stroom terugleveren om netcongestie te bestrijden
Lees verderRenault Group, MyWheels, We Drive Solar en gemeente Utrecht starten het eerste Europese grootschalige vehicle-to-grid (v2g)-deelautoproject waarbij elektrische auto's stroom terugleveren om congestie tegen te gaan.
- 21 november 2024
Subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s is leeg
Lees verderDe subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was er 58 miljoen euro beschikbaar voor dit jaar, maar het agentschap heeft inmiddels meer aanvragen ontvangen dan dat er budget beschikbaar is.
- 20 november 2024
Zero Emissie evenement Regio Amsterdam
Lees verderGemeentes Amsterdam, Haarlem, Zaanstad, de Vervoerregio Amsterdam en Schiphol organiseren op 25 november 2024 in de Kromhouthal in Amsterdam het Zero Emissie evenement Regio Amsterdam. Dit evenement is gericht op ondernemers die zakelijk met een bestelauto of vrachtauto in deze plaatsen rijden en daar te maken krijgen met zero emissiezones. Het evenement is gratis toegankelijk.
- 15 november 2024
9 op 10 elektrische rijders met dynamisch energiecontract laadt alleen tijdens goedkope uren
Lees verderBijna negen op de tien elektrische rijders met een dynamisch energiecontract laden hun elektrische auto vrijwel uitsluitend op tijdens goedkope uren. Dat blijkt uit onderzoek van Zonneplan onder 651 elektrische rijders met een dynamisch energiecontract. Hierdoor ontlasten zij volgens het energiebedrijf automatisch het elektriciteitsnet tijdens de avondpiek. Bovendien, zo stelt Zonneplan, is een eigen laadpaal op deze manier in iets meer dan 2,5 jaar terug te verdienen.
- 07 november 2024
Meeste elektrische zakelijke kilometers buiten de Randstad
Lees verderWerknemers die buiten de Randstad wonen, rijden het vaakst elektrisch van en naar hun werk. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsaanbieder Shuttel, die het mobiliteitsbeleid van 250.000 werknemers en 125 grote werkgevers uitvoert.
- 01 november 2024
Pleidooi om Open Charge Point Protocol als Europese standaard te accepteren
Lees verderFastned roept de Europese Unie (EU) op om het Open Charge Point Protocol (OCPP) te accepteren als de officiële standaard voor de Europese markt voor het opladen van elektrische voertuigen. Het vastleggen van een standaard is volgens het snellaadbedrijf een belangrijke voorwaarde om Europa's leidende positie in laadtechnologie en laadinfrastructuur te behouden.
- 22 oktober 2024
Data-onderzoek ANWB: ‘Grote verschillen in Europese laadtarieven’
Lees verderUit nieuw data-onderzoek van ANWB Laadpas blijkt dat er door heel Europa grote verschillen zijn in laadkosten. Nederlandse vakantiegangers die deze herfst- of komende wintersportvakantie met de elektrische auto op reis gaan, zijn volgens de belangenorganisatie het beste af met snelladen. Nederlandse laadpassen worden vrijwel altijd geaccepteerd bij snelladers, waardoor het risico op zeer dure laadsessies beperkt is en het prijsverschil met langzaam laden – afhankelijk van het land – klein is.
- 15 oktober 2024
NIPV presenteert brandveiligheidseisen voor laadpleinen bij transportbedrijven
Lees verderHet Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) heeft een document met brandveiligheidseisen gepresenteerd voor laadpleinen met elektrische voertuigen bij transportondernemingen.
- 07 oktober 2024
Vrachtwagenheffing levert 1,6 miljard euro op voor verduurzaming vervoerssector
Lees verderVan 2026 tot 2030 komt er meer dan 1,6 miljard euro beschikbaar voor de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector. Dit geld is afkomstig van de vrachtwagenheffing die ingevoerd wordt, want de netto-opbrengst wordt geïnvesteerd in de transportsector. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat, hierover: ‘Met de vrachtwagenheffing zetten we samen met de sector een belangrijke stap naar de toekomst. We investeren in innovatie en verduurzaming, zodat onze vervoerssector voorbereid is op de toekomst.’