Inloggen IntranetWachtwoord vergeten?

NAL voortgangsrapportage: aantal laadpunten in 2024 met 25 procent gestegen

19 mei 2025

NAL voortgangsrapportage: aantal laadpunten in 2024 met 25 procent gestegen

Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s is in Nederland in 2024 met 25 procent gestegen tot 183.704. De landelijke dekkingsgraad neemt daarmee toe tot 83%.

Toch kan een overvol stroomnet, een tekort aan installateurs en een gebrek aan transparantie bij de verschillen in laadprijzen van publieke laadpalen op den duur voor stagnatie zorgen. Dat stelt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in zijn Voortgangsrapportage 2024.

Het plaatsingstempo van nieuwe laadpalen ligt in 2024 iets lager dan in de jaren daarvoor.  Dit komt onder andere door een aantal grote aanbestedingen van publieke laadpalen, waarbij vaak een opstartperiode is waarin aanzienlijk minder laadpalen (kunnen) worden geplaatst. Ook zorgt netcongestie in enkele regio’s en een tijdelijk personeelsgebrek in Noord-Nederland tot een lager plaatsingstempo. Daarnaast wordt nu vooral datagestuurd gewerkt, wat soms tot een lagere plaatsingsbehoefte leidt. 

Desondanks blijven er gemiddeld 1.600 publieke laadpunten per maand bijkomen. Het aantal snellaadlocaties en -punten in Nederland groeit ook. Inmiddels hebben ruim 1.200 laadstations in totaal 5.800 snellaadpunten, waaronder steeds meer krachtige laders van 350 kilowatt of meer. Door de invoering van zero-emissiezones vanaf 2025 neemt de vraag naar snellaadinfrastructuur toe, vooral voor elektrische logistieke voertuigen. 

Logistiek

In 2024 is een verdubbeling te zien van het aantal elektrische vrachtwagens. De focus van de NAL ligt op het ontwikkelen van een publiek basisnetwerk en het ondersteunen van bedrijven bij de aanleg van private laadinfrastructuur, inclusief oplossingen voor netcongestie. Prognoses tonen aan dat het merendeel van de lichte en zware bedrijfsvoertuigen in 2050 elektrisch zal zijn. Dankzij samenwerking, kennisdeling en nieuwe subsidieregelingen worden steeds meer bedrijven ondersteund bij de overstap naar elektrisch vervoer. De landelijke uitrol van laadoplossingen en regionale pilots zorgen voor een stevig fundament voor een toekomstbestendige logistieke laadinfrastructuur.

Netcongestie 

De toenemende druk op het elektriciteitsnet vormt een groeiende uitdaging voor de uitrol van laadinfrastructuur in ons land, Laadinfrastructuur is daarbij een van de grootste nieuwe energievragers. Met name in ’de regio’s Utrecht, Gelderland en Flevoland loopt het net tegen z’n grenzen aan. Toch kunnen laadpalen ook juist een kansrijke schakel in de energietransitie zijn. Door slim te sturen op plaatsing, gebruik en tijdstip van laden – bijvoorbeeld via slim laden – kan laadinfrastructuur juist bijdragen aan het afvlakken van piekbelasting en een efficiënter gebruik van het bestaande net. Daarmee helpt het niet alleen de verduurzaming van mobiliteit, maar ondersteunt het ook andere sectoren die willen elektrificeren. Overheden hebben hierin een belangrijke sturende rol, door gericht te plannen, data-gedreven keuzes te maken en samen te werken met netbeheerders en marktpartijen aan integrale oplossingen.

Tekort aan personeel

De snelle groei van elektrisch rijden vraagt om veel meer laadpalen, terwijl er tegelijkertijd een tekort is aan monteurs. Het convenant Human Capital Agenda Laadinfrastructuur dat de NAL heeft opgesteld blijft werken aan oplossingen voor de versnelling van opleidingen voor monteurs. 

Grafisch Ontwerp: Poet Farmer

Realisatie: Genkgo