ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2024: markt groeit, maar afbouw steun gaat te snel
De interesse in elektrische auto’s groeit en er komen steeds betaalbaardere modellen op de markt. Toch neemt het aantal mensen dat van plan is een elektrische auto te kopen niet toe. Dit blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2024, die de ANWB heeft gepubliceerd. De belangenbehartiger benadrukt dat het essentieel is dat de overheid nu maatregelen neemt om elektrisch rijden betaalbaar te maken en duidelijkheid te verschaffen over de kosten, zoals de motorrijtuigenbelasting (MRB).
Betaalbaarheid
De betaalbaarheid van elektrische auto’s blijft voor veel Nederlanders de grootste uitdaging. De aanschafprijs weegt zwaarder dan de actieradius of het laadnetwerk. Het aantal mensen dat van plan is de komende jaren een elektrische auto te kopen blijft volgens de monitor nagenoeg gelijk aan voorgaande jaren.
Aan het eind van dit jaar is het aantal nieuwe elektrische auto’s met een aanschafprijs tot 50.000 euro gestegen van 57 naar 83 modellen, en onder de 35.000 euro is dit aantal gegroeid van 7 naar 16 modellen. Deze beter betaalbare modellen zijn van belang voor de overstap naar elektrisch rijden. De gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto is licht gestegen naar 46.022 euro, terwijl de betalingsbereidheid van Nederlanders voor een nieuwe elektrische auto is gestegen naar 34.436 euro. Hierdoor is het verschil tussen het gemiddelde aankoopbedrag en het bedrag dat kopers willen uitgeven aan een elektrische auto verkleind van 14.151 euro in 2023 naar 11.586 euro dit jaar.
Gewenste actieradius
Naast de nieuwprijs van elektrische voertuigen en de - goedkopere - tweedehandsmarkt, zijn actieradius en het laadnetwerk belangrijke factoren voor Nederlanders bij de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen. Voor 6 op de 10 Nederlanders ligt de gewenste actieradius tot 500 kilometer, wat overeenkomt met de gemiddelde actieradius van een elektrische auto in 2024, namelijk 418 kilometer. Daarnaast geeft 4 op de 10 Nederlanders aan dat ze een actieradius van meer dan 500 kilometer willen.
Al met al speelt volgens het onderzoek het gebrek aan duidelijkheid van de overheid over autobelastingen momenteel een grote rol. Ongeacht of Nederlanders positief of negatief staan tegenover de veranderingen in de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s, zijn Nederlanders vooral op zoek naar zekerheid. De helft van de Nederlanders geeft aan dat de aanschaf van een elektrische auto wordt beïnvloed door de MRB.