Rapport PWC: zeven barrières voor optimale inzet slim laden en V2G
Op woensdag 12 juni is op de Nederlandse ambassade in Berlijn het eerste exemplaar aangeboden van het nieuwe PWC rapport “Unlocking EV smart charging to reduce grid congestion – lessons from the Netherlands”. In het rapport brengt PWC zeven barrières in kaart en komt met aanbevelingen om slim laden en terug laden (V2G) optimaal te benutten om netcongestie te verminderen. Als alle elektrische voertuigen in Nederland ook kunnen terugladen kan volgens PWC tussen 2025-2030 rond €1,5 miljard aan netinvesteringen bespaard worden. Het rapport is opgesteld in opdracht van ElaadNL.
Het aantal elektrische voertuigen is in tien jaar tijd snel toegenomen en zal de komende jaren nog flink stijgen. Dit biedt uitdagingen – maar ook kansen – voor het (volle) elektriciteitsnet. Elektrische voertuigen kunnen het stroomnet ontlasten door slim laden, waarbij laden vooral buiten de pieken op het net plaatsvindt. Elektrische voertuigen kunnen ook worden ingezet voor opslag van energie door middel van bidirectional charging (ook wel vehicle-to-grid of V2G) waarbij de batterijen fungeren als tijdelijke opslag van stroom die wordt teruggeleverd aan het net als er vraag is bijvoorbeeld tijdens de avondpiek. Op deze manier kunnen slim laden en V2G-inzet naast het ontlasten van het stroomnet en verminderen van netcongestie, ook bijdragen aan meer inzet van lokaal opgewekte duurzame stroom en lagere laadkosten voor de gebruiker: opladen als de stroomprijzen laag zijn door een groot aanbod van duurzame stroom en ontladen als de prijzen hoog zijn door grote stroomvraag.
Lees hier verder.