Elektrische auto van de zaak vrijwel altijd goedkoper voor werkgever
Elektrische auto’s zijn vanaf 2025 vrijwel altijd financieel voordeliger voor werkgevers dan fossiele auto’s. Zakelijke auto’s rijden meer kilometers en hebben dus meer voordeel van de grotere efficiëntie van elektrische auto’s. De total cost of ownership (tco) van een elektrische auto zijn vanaf 2025 al in veel gevallen vanaf 2025 gunstiger, maar helemaal vanaf 2027: dan is elektrisch rijden voordeliger voor de gemiddelde zakelijke auto in de segmenten B-E. Daar valt 94 procent van de zakelijke auto’s in. Dit alles blijkt uit onderzoek van CE Delft.
Gewichtscorrectie en bijtelling
De gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) doorvoeren – een wens van de nieuwe coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB – is bovendien nog niet meegerekend en maakt het financiële plaatje nog gunstiger.
De aanschafprijs van elektrische auto’s is tot 2030 meestal iets hoger waardoor werknemers voor een elektrische auto meer bijtelling betalen dan voor een vergelijkbare fossiele auto. Vanaf 2026 vervallen de verlaagde bijtellingspercentages voor elektrische auto’s. Die belastingverhoging voor elektrische rijders verhoogt de lasten voor een deel van de werknemers. ‘Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit en het klimaat en zou daarom nooit duurder mogen zijn dan fossiel rijden,’ stelt Olof van der Gaag van de NVDE. ‘Een verlaagde bijtelling kost de schatkist ook niets, omdat elektrische auto’s nog een hogere aanschafprijs hebben en de belasting daar deels op is gebaseerd.’