Mystery Onderzoek 2022: Autobedrijven omarmen steeds meer elektrisch rijden maar blijven achter op kennis van energie en opladen
Veel mensen zijn nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een nieuwe of tweedehands elektrische auto. Net als vorig jaar zijn de leden van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) als mystery shoppers op pad gegaan om te onderzoeken hoe autoverkopers elektrische auto’s adviseren. Uit het onderzoek blijkt dat veel autobedrijven hierin de afgelopen jaren gegroeid zijn. Echter, blijft het advies op het gebied van energie en opladen matig van kwaliteit.
De mystery shoppers hebben telefonisch en fysiek 159 merkdealers benaderd, waaronder 10% van de vestigingen van de 10 grootste dealerholdings van Nederland.
Vergeleken met het vorige Mystery Onderzoek van 2020 is het aantal autoverkopers dat te omschrijven is als ‘EV-ambassadeurs’ duidelijk gegroeid. Ook het verschil in kwaliteit van advies tussen merkdealers en autobedrijven (niet merkgebonden) is kleiner geworden. Het advies op hoofdlijnen voor elektrisch rijden is daarmee steeds meer op orde. Alleen het advies voor laadpalen, opladen en de gemiddelde totale kosten van een elektrisch voertuig blijft van matige kwaliteit. Terwijl dit voor potentiële kopers vaak de belangrijkste vragen zijn.
Naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek komt de VER met een duidelijk advies voor de autobranche: blijf investeren in EV-training. Vooral in opleidingen en bijscholingen op het gebied van energie en opladen. Met dit Mystery Onderzoek helpt de VER de autosector graag bij de toenemende hoeveelheid vragen naar informatie en advies over nieuwe of gebruikte elektrische auto’s.
Het hele rapport lees je op de website van Vereniging Elektrische Rijders of bekijk het webinar waar de resultaten van het Mystery Onderzoek 2022 worden besproken.