Inloggen IntranetWachtwoord vergeten?

Nieuws

20 januari 2023

Veel particulieren stappen over op elektrisch rijden, kwart van de nieuwe auto’s elektrisch

Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt relatief snel. Ruim een kwart van de nieuwe auto’s die particulieren afgelopen jaar kochten, reed volledig op stroom. Een jaar eerder was dat nog 11 procent.

Daarmee doet Nederland het in Europees verband goed, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. ,,Noorwegen is kampioen, waar 4 op de 5 nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Maar wij staan op een tweede plek.’’ Op zich is dat goed nieuws, zegt Van Wee. ,,Als je kijkt naar wereldwijde klimaatdoelstellingen zou je willen dat het nog harder ging.’’

Bij particulieren nam de populariteit verreweg het snelst toe, tot een aandeel van 26 procent onder de nieuwe auto’s van afgelopen jaar. In de totale verkoop, met ook onder meer zakelijke- en verhuurauto’s meegerekend, was 23 procent van de nieuwe auto’s volledig elektrisch.

De stijging in het aantal verkochte elektrische auto’s komt mede doordat het aanbod elektrische middenklassers is gegroeid. Verder helpen de overheidssubsidies en privateleaseaanbiedingen automobilisten om over te stappen naar duurzamer rijden.

Fiscale voordelen

Van Wee: ,,Wat het relatief hoge aantal elektrische auto’s verklaart, zijn vooral fiscale voordelen.’’ De vraag is volgens de hoogleraar wel of de overheid door moet gaan met het geven van zoveel subsidie: ,,Het kost ons heel veel geld. Wat nog beter werkt is om normen te stellen. Dat over een paar jaar nog alleen emissievrije auto’s op de markt mogen komen.’'

De Europese Unie is dat vanaf 2035 al van plan. ,,Als meerdere landen dergelijk beleid invoeren, zou dat een stap naar voren kunnen zijn. Dan moeten op veel grotere schaal elektrische auto’s worden geproduceerd, wat door schaalvergroting tot lagere kosten zou komen.’’

Want de vraag is volgens Van Wee wel wanneer een elektrische auto voor een grote doelgroep beschikbaar komt. De prijs voor een Tesla Model 3 is nog altijd zo’n 50.000 euro, het bedrijf kondigde een prijsverlaging aan. Een BMW i3 kost zo’n 40.000 euro. Ook tweedehands elektrische auto’s zijn nog fors duurder dan een occasions met verbrandingsmotor. Van Wee: ,,Wij gebruiken de term total cost of ownership, een totaalprijs voor een auto met reparaties, brandstofkosten, verzekering. Ik voorspel dat in 2030 de total cost of ownership lager is dan van een reguliere auto, maar de aanschafprijs nog altijd hoger. Dat blijft voor veel mensen toch een barrière omdat ze in één keer veel geld moeten betalen.’’

Infrastructuur

De tweede factor is volgens Van Wee de goede infrastructuur voor opladen. ,,Hoeveel laadpalen er staan, wat voor type en waar ze staan. Je hoeft alleen maar naar Duitsland te kijken om te zien dat het hier beter is.’’

Hybride rijden groeide het afgelopen jaar iets verder tot 36 procent, terwijl auto’s met benzinemotoren een volgende krimp lieten zien. Een kleine 39 procent van de nieuwe auto’s reed in 2022 op brandstof, een jaar eerder was dat 46 procent. Er rijden nu ruim 340.000 volledig elektrische auto’s rond in Nederland.

Grafisch Ontwerp: Poet Farmer

Realisatie: Genkgo