Verkiezingsprogramma’s 2017 geanalyseerd
De voorbereidingen voor de Tweede Kamerverkiezingen zijn weer in volle gang en de eerste concept verkiezingsprogramma’s zijn inmiddels verschenen. Wij hebben voor u samengevat wat deze programma’s zeggen over elektrisch rijden, groene groei en duurzame energie.
De verkiezingsprogramma’s van PvdA, Christen Unie, Partij voor de Dieren en SP zijn nog onbekend, maar onze verwachtingen zijn dat deze partijen een positief e-mobility standpunt zullen innemen gezien de eerdere ondersteuning voor motie Vos.
PVV
Met het verkiezingsprogramma van de PVV waren we snel klaar. In twee A4-tjes (waarvan één kaft) werden de uitgangspunten snel duidelijk: ‘Geen geld meer naar (…) windmolens, (…), innovatie, (…) enz.’ Duidelijk.
D66
Het meest uitgebreide programma op deze thema’s heeft D66. De belangrijkste uitgangspunten in hun programma zijn: Vervuiler betaalt, energiezuinig leven loont; ofwel fiscale vergroening. M.b.t. schone mobiliteit worden nadrukkelijk fiets, elektrisch openbaar vervoer, elektrische auto’s en scooters benoemd. Ook komt er een lagere energiebelasting voor EV terug in het programma en wordt er geïnvesteerd in smart grids, laadinfrastructuur, duurzame energie en snelfietsroutes voor de (elektrische) fiets. Zij zetten daarnaast in voor het betalen van gebruik van de auto in plaats van betalen voor het bezit ervan.
Ook wil de partij de EV tweedehandsmarkt voor particulieren aantrekkelijker maken en overweegt daarvoor een aanschafsubsidie. D66 wil daarnaast dat er vanaf 2025 alleen nog elektrische auto’s bijkomen en omarmt de transitie naar autonoom rijden. Kortom, “D66 wil dat Nederland de koploperspositie behoudt”.
GroenLinks
Het programma van GroenLinks ontmoedigt vervuiling en overlast. Volledig elektrische leaseauto’s worden fiscaal goedkoper en auto’s met een verbrandingsmotor worden duurder. Er komt een landelijk dekkend netwerk van laadpalen en snellaadstations. Anders dan motie Vos waar het streven is om vanaf 2025 alleen nog elektrische auto’s te verkopen geeft GroenLinks aan zo snel mogelijk over te willen gaan op schone auto’s.
Snelheden op autowegen worden in de buurt van rondwegen bij steden teruggeschroefd naar 80 km/u om geluidshinder en luchtvervuiling terug te dringen. Op de overige snelwegen wordt de maximumsnelheid 120 km/u. In stadscentra wordt 30 km/u de regel. Ook bussen gaan elektrisch rijden als het aan GroenLinks ligt.
50plus
Deze partij heeft een korte maar krachtige boodschap: Vervoer moet zo onafhankelijk mogelijk worden van olieproductie. 50PLUS wil zoveel mogelijk hernieuwbare energie tegen een zo laag mogelijk tarief. 50PLUS pleit ervoor de inkoopkracht van de overheid aan te wenden om duurzame innovatie te versnellen. Om het enorme belang van duurzaamheid te onderstrepen pleit 50PLUS voor een minister van Innovatie en Duurzaamheid.
Tot zover onze update over de verkiezingsprogramma’s. We zullen in de komende periode ook de verkiezingsprogramma’s van andere politieke partijen doorspitten. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar de plannen van de resterende partijen.