In 2016 heeft DOET gezamenlijk met haar leden haar standpunten gedeeld met een werkbezoek bij het ministerie van Financiën waar het verlagen van de Energiebelasting voor laadinfrastructuur besproken werd. Mede door dit initiatief heeft toenmalig Staatssecretaris Wiebes de energiebelasting van laadpalen met een zelfstandige verbinding gehalveerd. Daarnaast werd het tarief voor de elektriciteit voor laadpalen in de opslag duurzame energie voor de periode van 2017 tot en met 2020 (ODE) op nul gesteld.
DOET heeft meermaals met succes gepleit voor prolongatie van deze regeling. Vanaf 1 januari 2023 zou elektrisch laden bij een openbare laadpaal duurder worden.
Belasting laag houden
Voor het verbruik van elektriciteit die wordt geleverd aan openbare laadpalen zou het verlaagde tarief energiebelasting gelden tot 1 januari 2023. Dat geldt ook voor de uitzondering van de opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE).
Dankzij een amendement van D66 wordt de belastingverlaging met twee jaar verlengd. Het voorstel is ingediend bij de behandeling van het Belastingplan 2023 in de Tweede Kamer. Het werd gesteund door de coalitiepartijen in de Tweede Kamer, zodat het voorstel kon rekenen op een meerderheid van de stemmen.
‘Elektrisch rijden aantrekkelijk houden’
Door de belasting laag te houden blijft elektrisch rijden aantrekkelijk. Het scheelt per laadbeurt al snel 4,25 euro (8,5 ct per kw/u, dus het opladen van een accu van 50 kWh is dan 4,25 euro goedkoper).
“Elektrisch rijden is de toekomst, maar door de oorlog van Poetin tegen Oekraïne is elektriciteit veel duurder geworden. De schone keuze moet wat DOET betreft altijd de logische keuze zijn. Daarom willen we de belasting laag houden, zodat het voor mensen zo makkelijk en goedkoop mogelijk blijft om hun auto op te laden. Zo zorgen we ervoor dat mensen blijven kiezen om met een elektrische auto te rijden.”